Cadrele didactice ale Facultății de Geografie și Geologie doresc să-și exprime dezacordul profund referitor la propunerea de modificare a planurilor-cadru și, în special, de eliminare a disciplinei Geografie din programa claselor a XI-a și a XII-a din rândul disciplinelor predate în liceele din România. Acest lucru ar reprezenta o mișcare greșită, având în vedere că, în prezent, la nivel mondial, Științele Pământului/Geografia devin din ce în ce mai relevante. Contextul global actual este caracterizat de schimbări accelerate pe multiple planuri, ceea ce impune societății o capacitate sporită de adaptare, reziliență și gestionare a riscurilor. Geografia joacă un rol esențial în înțelegerea acestor schimbări și în pregătirea viitoarelor generații pentru a face față provocărilor complexe ale secolului XXI.
De ce este Geografia importantă în educația tinerelor generații?
Geografia oferă instrumentele necesare pentru a înțelege cauzele schimbărilor climatice, impactul acestora asupra sistemelor naturale și socioeconomice și pentru a dezvolta strategii de adaptare la noile condiții. Fie că vorbim de creșterea nivelului mărilor, deșertificare, fenomene meteorologice extreme, topirea ghețarilor etc., cunoașterea geografică este vitală pentru a gestiona aceste provocări. Fenomenele naturale extreme, precum inundațiile, incendiile, uraganele sau epidemiile, devin din ce în ce mai frecvente și intense la nivel planetar. Geografia ne ajută să înțelegem cauzele acestor evenimente și să dezvoltăm măsuri de prevenire și gestionare a riscurilor.
Angajamentul de a face tranziția către energiile verzi, de a proteja mediul înconjurător, de a merge către economie circulară și dezvoltare durabilă, necesită cunoștințe geografice pentru a identifica resursele naturale, a gestiona ecosistemele și a promova practici durabile. Geografia este esențială pentru a înțelege relațiile dintre regiuni, culturi și economii. Milioane de români trăiesc și lucrează în străinătate, iar cunoașterea geografică îi ajută să se orienteze și să se integreze în noile lor comunități.
Transformările geopolitice din ultimii ani, cu toate implicațiile lor militare, umanitare și socio-economice, nu pot fi înțelese și abordate fără aparatul critic și metodologic al Geografiei.
Geografia a pătruns în viața noastră cotidiană, de la simpla utilizare a navigației GPS în drumul spre serviciu la programarea unei vacanțe în timpul concediului, noi apelăm la hartă. Dacă în trecut hărțile erau destinate doar celor învățați sau celor cu funcție de decizie, astăzi ele sunt accesibile tuturor, indiferent de nivelul cultural sau financiar, și cunoașterea și interpretarea lor prezintă un avantaj societal major.
Geografia nu este un subiect abstract sau inutil, ci una dintre disciplinele care formează baza înțelegerii lumii în care trăim. Ea se află la intersecția dintre științele naturale și sociale, oferind o perspectivă holistică asupra mediului, societății și relațiilor dintre acestea. Eliminarea geografiei din programa școlară ar însemna să ignorăm realitățile globale și să lăsăm elevii nepregătiți pentru viitor.
Desigur, este nevoie de o actualizare a curriculumului de geografie pentru a reflecta provocările contemporane și pentru a integra noile tehnologii. Totuși, eliminarea disciplinei ar fi o decizie pripită și contraproductivă. Schimbările în programa școlară ar trebui să fie rezultatul unor consultări ample cu experții în domeniu și al unui consens în cadrul comunității științifice, nu al unor decizii unilaterale.
Nu se poate finaliza o casă dacă planurile arhitectului sunt modificate continuu în timpul construcției, și mai ales dacă se modifică planurile fundației. Reformele nu pot fi permanentizate, ele au un caracter episodic. Orice reformă trebuie să-și arate efectele bune sau rele și abia apoi să fie corectate erorile apărute cu o nouă reformă.
Într-o lume în care cunoașterea geografică devine din ce în ce mai importantă, eliminarea acestei discipline din liceele din România ar fi un pas înapoi. Geografia nu este doar un subiect școlar, ci o unealtă esențială pentru a înțelege și gestiona complexitatea lumii moderne. Menținerea și îmbunătățirea acestei discipline în programa școlară este o investiție în viitorul elevilor și al societății noastre.
Decan : Conf.univ.dr. Adrian Ursu
Facultatea de Geografie și Geologie
[update 19.02.2025]
În perioada 30.01 - 12.02.2025 la secretariatul Facultății de Geografie și Geologie a fost depus un singur dosar de candidatură pentru alegerea unui reprezentant al studenților în Consiliul Facultății.
Cv-ul candidatei, scrisoarea de intenție și planul de acțiuni a acesteia sunt disponibile mai jos:
Biroul Electoral Local al Facultății de Geografie și Geologie organizează alegerea unui reprezentant al studenților în Consiliul facultății de la studii universitare de licență -domeniul Știința Mediului.
Studenții care doresc să-și depună candidatura pentru acest mandat sunt rugați să depună dosarul la secretariatul facultății, sau să-l trimită pe adresa de email
Dosarul de candidatură trebuie să cuprindă următoarele: CV-ul candidatului, scrisoare de intenție și un plan de acțiuni al acestuia pentru respectivul mandat (cf. Art. 33, alin. 6 din Regulamentul privind alegerea reprezentanților studenților și statutul studenților reprezentanți din Universitate aprobat în HS nr. 20 din 18.07.2024).
Calendar de desfășurare a alegerilor:
- până pe 12.02.2025, depunerea dosarelor de candidatură, de preferat pe adresa de email menționată mai sus (
- 13–21.02.2025 - promovarea candidaturii pe site-ul sau avizierul facultății;
- 24.02.2025 – alegerea reprezentantului în Consiliul facultății;
- 25.02.2025 – afișarea rezultatului obținut în urma votării;
- 26.02.2025 – depunerea eventualelor contestații care vor fi soluționate de către Biroul Electoral Central;
- 28.02.2025 – afișarea rezultatului final care va fi trimis prin email tuturor candidaților
Biroul Electoral Local
Va informam asupra posibilitatii de obtinere a unor travel grants, oportunitate oferita de către UEFISCDI în cadrul proiectului suport RO-NCP.WIDERA.NET, parte a grantului Horizon Europe, NCP_WIDERA.NET.
Travel grants pot fi utilizate de către aplicanții român pentru participarea la evenimente de brokeraj organizate în cadrul clusterelor Pilonului II din programul Orizont Europa ( martie 2025) în condițiile descrise in documentul atasat.
Citește mai mult: Oportunitate UEFISCDI - Travel grants WIDERA 2025
Personalul Facultății de Geografie și Geologie este programat pentru evaluare în perioada 5 mai - 30 iulie 2025.
>>> Programarea controlului medical de medicina muncii pentru salariații universității
Secretariatul Utrecht Network anunță universitățile membre referitor la deschiderea competiției pentru acordarea unui număr de 20 de granturi (în cuantum de 1200 euro) tinerilor cercetători: https://utrecht-network.org/activities/young-researchers-grant/
Doctoranzii care nu sunt eligibili pentru stagii în Erasmus+ au posibilitatea de a candida pentru un stagiu cu o durată de minimum 1 lună într-una dintre universitățile membre în rețea. Stagiile se pot derula în perioada: 1 mai 2025 – 31 martie 2026 (inclusiv în perioada vacanțelor, dacă există un acord în acest sens din partea instituției gazdă).
Dosarele de candidatură se depun la Serviciul Relații Internaționale până la data de 14 februarie 2025 și includ: formularul de candidatură (disponibil la link-ul sus-menționat), accept din partea universității gazdă, recomandare din partea coordonatorului academic din UAIC, respectiv un CV și o scrisoare de motivație în limba engleză.
Fiecare dintre universitățile membre în Utrecht Network poate nominaliza maximum trei candidați pentru obținerea acestui grant, selecția finală urmând a fi realizată de către o comisie formată din specialiști din mai multe universități membre în rețea, în funcție de domeniile în care se încadrează temele de cercetare ale celor nominalizați.
Gina Marinescu
Serviciul Relatii Internationale
T: 1839 /