Cadrele didactice ale Facultății de Geografie și Geologie doresc să-și exprime dezacordul profund referitor la propunerea de modificare a planurilor-cadru și, în special, de eliminare a disciplinei Geografie din programa claselor a XI-a și a XII-a din rândul disciplinelor predate în liceele din România. Acest lucru ar reprezenta o mișcare greșită, având în vedere că, în prezent, la nivel mondial, Științele Pământului/Geografia devin din ce în ce mai relevante. Contextul global actual este caracterizat de schimbări accelerate pe multiple planuri, ceea ce impune societății o capacitate sporită de adaptare, reziliență și gestionare a riscurilor. Geografia joacă un rol esențial în înțelegerea acestor schimbări și în pregătirea viitoarelor generații pentru a face față provocărilor complexe ale secolului XXI.
De ce este Geografia importantă în educația tinerelor generații?
Geografia oferă instrumentele necesare pentru a înțelege cauzele schimbărilor climatice, impactul acestora asupra sistemelor naturale și socioeconomice și pentru a dezvolta strategii de adaptare la noile condiții. Fie că vorbim de creșterea nivelului mărilor, deșertificare, fenomene meteorologice extreme, topirea ghețarilor etc., cunoașterea geografică este vitală pentru a gestiona aceste provocări. Fenomenele naturale extreme, precum inundațiile, incendiile, uraganele sau epidemiile, devin din ce în ce mai frecvente și intense la nivel planetar. Geografia ne ajută să înțelegem cauzele acestor evenimente și să dezvoltăm măsuri de prevenire și gestionare a riscurilor.
Angajamentul de a face tranziția către energiile verzi, de a proteja mediul înconjurător, de a merge către economie circulară și dezvoltare durabilă, necesită cunoștințe geografice pentru a identifica resursele naturale, a gestiona ecosistemele și a promova practici durabile. Geografia este esențială pentru a înțelege relațiile dintre regiuni, culturi și economii. Milioane de români trăiesc și lucrează în străinătate, iar cunoașterea geografică îi ajută să se orienteze și să se integreze în noile lor comunități.
Transformările geopolitice din ultimii ani, cu toate implicațiile lor militare, umanitare și socio-economice, nu pot fi înțelese și abordate fără aparatul critic și metodologic al Geografiei.
Geografia a pătruns în viața noastră cotidiană, de la simpla utilizare a navigației GPS în drumul spre serviciu la programarea unei vacanțe în timpul concediului, noi apelăm la hartă. Dacă în trecut hărțile erau destinate doar celor învățați sau celor cu funcție de decizie, astăzi ele sunt accesibile tuturor, indiferent de nivelul cultural sau financiar, și cunoașterea și interpretarea lor prezintă un avantaj societal major.
Geografia nu este un subiect abstract sau inutil, ci una dintre disciplinele care formează baza înțelegerii lumii în care trăim. Ea se află la intersecția dintre științele naturale și sociale, oferind o perspectivă holistică asupra mediului, societății și relațiilor dintre acestea. Eliminarea geografiei din programa școlară ar însemna să ignorăm realitățile globale și să lăsăm elevii nepregătiți pentru viitor.
Desigur, este nevoie de o actualizare a curriculumului de geografie pentru a reflecta provocările contemporane și pentru a integra noile tehnologii. Totuși, eliminarea disciplinei ar fi o decizie pripită și contraproductivă. Schimbările în programa școlară ar trebui să fie rezultatul unor consultări ample cu experții în domeniu și al unui consens în cadrul comunității științifice, nu al unor decizii unilaterale.
Nu se poate finaliza o casă dacă planurile arhitectului sunt modificate continuu în timpul construcției, și mai ales dacă se modifică planurile fundației. Reformele nu pot fi permanentizate, ele au un caracter episodic. Orice reformă trebuie să-și arate efectele bune sau rele și abia apoi să fie corectate erorile apărute cu o nouă reformă.
Într-o lume în care cunoașterea geografică devine din ce în ce mai importantă, eliminarea acestei discipline din liceele din România ar fi un pas înapoi. Geografia nu este doar un subiect școlar, ci o unealtă esențială pentru a înțelege și gestiona complexitatea lumii moderne. Menținerea și îmbunătățirea acestei discipline în programa școlară este o investiție în viitorul elevilor și al societății noastre.
Decan : Conf.univ.dr. Adrian Ursu
Facultatea de Geografie și Geologie